Schets #31: Zoals je in de verte kan zien op het schilderij van Jacob Ruisdael zijn er hele grote bleekvelden. Dat is een kort gemaaide grasveld. Door de uitstraling van die bleekvelden zijn veel schilders geïnspireerd geraakt. Ruisdael zelf heeft er minimaal 15 gemaakt. Het perspectief is van het Noord-Westen. Want je ziet het stadhuis nog wel goed maar het stadsbeeld is helemaal niet te herkennen. Je ziet ook een hele goeie afwisseling in licht en kleur. Mijn interpretatie van het schilderij is een hele snelle schets van het gebied. 12742853_1658281591101041_4403580825225074298_n 12670473_1658281437767723_2690987858693272371_n Schets #32: Engelse en Nederlandse schepen liggen in het Goereese Gat na de afloop van de Vierdaagse Zeeslag (11 tot 14 juni 1666) in het schilderij van Willem van de Velde. Helemaal voorop, met het Engelse koninklijke wapen op de spiegel, de gepakte Swiftsure. De spriet, voormast en hoofdmast zijn kapotgeschoten; de Engelse vlas is over de achtersteven gehangen. Helemaal links de Hollandia, het erge beschadigde schip van Cornelis Tromp. Wat is de vierdaagse zeeslag? Het was een gevecht tussen Engelsen en Nederlanders op het water. Engeland bestond uit 56 schepen en Nederland uit 85 schepen, natuurlijk heeft Nederland gewonnen. Mijn interpretatie van het schilderij is dat een onschuldig meisje met papieren bootjes speelt terwijl er een oorlog gaande is. 12745635_1658281264434407_2694929094436595829_n 12745605_1658281444434389_4456446899096016705_n Schets #33: Nicolaes Maes hield er van om vrouwen te schilderen terwijl ze iets aan het doen waren zoals: lezen, water halen, naaien etc. Wie het meisje in dit schilderij is weet niemand. Maar aan haar kleren en juwelen te zien komt ze uit een rijke familie. En ze heeft geen ring om haar vinger, dat kan betekenen dat ze nog niet getrouwd was. Mijn interpretatie van het schilderij is dat dit onschuldige meisje de oorlog mee maakt en het niet haalt. 12729384_1658281271101073_1106926944163209661_n 10320604_1658281454434388_2575113793077554424_n Schets #34: Jammer genoeg is dit schilderij van Pieter Balten gestolen toen er een opening was in het Museum Bredius in Den Haag. De geschatte waarde is 100000 tot 150000 gulden. Het enige wat ik over dit schilderij kon vinden was dat het gestolen was.  Maar wat ik zie in dit schilderij is dat het 2 huizen in elkaar zijn want in het midden zie je een soort zelfgemaakte muur van hout en dat de 2 huizen scheidt van elkaar. Het lijkt ook alsof ze aan het klaar maken zijn om naar de kerk te gaan. Want in de verte zie je een kerk en twee oude mensen lopen er naartoe. Mijn interpretatie van het schilderij was dat een jongetje van de overkant iets steelt van de buren en over de “muur” springt en er net mee weg komt. 12744418_1658281261101074_6744572885861902057_n 12729095_1658281494434384_1463056583554368423_n Schets #35: Alweer laat Jan Steen zien hoe mensen die geen geld hadden leukere feestjes hadden. Ze maken hun eigen muziek iedereen lijkt op hun gemak te zijn. Zelfs een oude man is sterk genoeg om te kunnen dansen en dat vind ik wel grappig. Als je goed kijkt naar het huis lijkt het wel een beetje op het schilderij van Adriaen van Ostade. Tenminste, het huis lijkt op elkaar. Is het hetzelfde dorp? Jammer genoeg staat er niet bij welk dorp het is. Mijn interpretatie van dit schilderij is dat ik verschillende poses van mensen teken terwijl ze dansen. 12729000_1658281304434403_8998375923303051244_n 12745742_1658281504434383_7930922403850240310_n Schets #36: Dit soort schilderijen vind ik nooit mooi om eerlijk te zijn. Je kan nooit echt precies zien waar de details zijn maar je kan wel uitmaken wat wat is. Je ziet in dit schilderij van Jozef Israëls wel dat er een vrouw is die de was aan het doen is. En links zie je een vrouw met een kind. Ik heb ook naar andere schilderijen gekeken van Jozef en kon zien dat hij niet altijd zo schilderde. Hij schilderde meestal heel precies. Waar ik wel achter kwam was dat de kunstenaar het stadsleven heel snel wilde naschilderen. Misschien daarom dat het er zo slordig uit ziet. In 1923 ging Jozef Israëls terug naar zijn atelier in Den Haag waar hij tot zijn dood in impressionistische stijl ging schilderen met lichte kleuren. Mijn interpretatie van dit schilderij is de oude vrouw die met het kind zit. Ik heb haar wat duidelijker getekend samen met het kindje. 12744396_1658281321101068_8958670085070292161_n 12745538_1658281501101050_330364582670831410_n Schets #37: Na de nachtwacht voelde de schilder zich leeg. Hij beeldde vanaf toen wat hij vond wat schoonheid was: het intieme, het menselijke. Ook zag en schilderde hij de kracht en ook de onzekerheid of ja misschien de bezorgdheid van de mooiste vrouwen. Jammer genoeg weten ze niet wie de vrouw is die hij heeft afgebeeld in zijn schilderij. Ze zeggen wel dat het een verhaal is van eenzaamheid en dat ze naar de hemel verlangen. Maar ook van schoonheid, liefde, trouw en hoop. Mijn interpretatie van dit schilderij is dat ik de vrouw heb nagetekend maar dan dat ze er uit ziet als de meisjes in de moderne tijd. 12717861_1658281317767735_8641782621460392964_n 12715807_1658287374433796_89299910488986575_n Schets #38: In het schilderij van Jan van Goyen kan je de Utrechtsepoort zien, die in de Utrechtsestraat was. Dit schilderij was eerst een tekening die hij geschetst had. Aan het eind van de 16e eeuw werd de poort een bastion genoemd. Aan de buitenkant was er een houten poort met het stadswapen. Daarna een ophaalbrug zodat je de stad niet in kon. En daarna de hoofdpoort. Mijn interpretatie van dit schilderij is letterlijk genomen. Ik had een bol op een paard gezet die de Utrechtsepoort aanvalt. Dit schilderij heet namelijk “Bolwerk aan het water” Schets #39: In het schilderij van Jan Steen weet je meteen wie de dokter is, de man die het flesje met urine aan het bekijken is (hoe weet ik dat het urine is? Vertel ik zo) Maar wie is de patiënt? Het meisje die zit want hij is haar pols aan het vast houden. In de 17e eeuw als je wou weten of je zwanger was, liet je een dokter komen en die ging kijken of je zwanger was door aan je pols te voelen en je urine te bekijken. Maar er was ook “minnepijn”. Minnepijn werd veroorzaakt door het verlangen naar sex te hebben met een man en het verkrampen van de baarmoeder. “Minnepijn” kon alleen gevonden worden bij jonge vrouwen, weduwen en vrouwen die geen kinderen konden krijgen. Bij mijn interpretatie van dit schilderij zit wat humor want ik vond het grappig dat doktoren in die tijd konden zien als een vrouw zwanger was door hun pols te voelen. Dus had ik een vrouw getekend die bevallen wordt maar het kind komt niet uit haar geslachtsdeel maar uit haar pols. 12728833_1658281394434394_3295200090210211681_n 12745825_1658281541101046_4051588044620967541_n Schets #40: Je kan zien in het schilderij van Adriaen van de Venne dat het herfst is. Langs de rivier spreekt een man met zijn bediende met een jonge vrouw. Op het water zie je vissersboten. Misschien hebben ze het over de boeren die over het land lopen. Of misschien wil die vrouw iets met het land doen. Op het grotere schilderij zie je een jongetje plassend tegen een kar en een vrouw die fruit aan het plukken is. Zo kan je de vier jaar getijden een beetje zien. Mijn interpretatie van dit schilderij is dat de vrouw die je in dit schilderij ziet commando’s geeft aan de mensen die voor haar werken. 12717698_1658281407767726_2882680889955631993_n 12715517_1658281547767712_7125564985968812617_n Dit was het voor part 4! Aisha