Schets #21: Dit schilderij heet Hollands Landschap en is gemaakt door Isaack van Ostade. Van Ostade was een leerling van zijn oudere broer Adriaen van Ostade. In dit schilderij lijkt het er op dat ze op weg zijn om hun goederen te verkopen want je ziet al dat iemand zijn zak open doet en dat iemand anders er iets uit neemt. Maar het kan ook zijn dat het vrienden zijn en dat die man gewoon gratis een broodje, of wat er ook in zit, weg geeft. Mijn interpretatie hiervan is dat ik mijn potlood op het papier heb gehouden en gewoon door bleef tekenen zonder me potlood van het papier af te halen. Een soort experiment eigenlijk. 12644960_1651984561730744_2080241842134368818_n 12661759_1651984421730758_1022993146422900210_n Schets #22: Dit grote koper geschilderde dorpsfeest is een voorbeeld van Tenier’s werk uit zijn beste tijd. Rechts zie je van zijn vroeger werk stilleven van ketels, kannen en borden, wat erg kenmerkend was van hem. Hij heeft dit stuk vaak opnieuw geschilderd en herhaald. In zijn Dorpsfeest schilderijen zie je hem altijd dansend met zijn vrouw afgebeeld. Kleine dingen die je vaak terug ziet zijn; op de wand geprikte tekeningen, petten aan de haak of op de muur of een man die centraal in het schilderij staat die een vuurrode pet draagt. Daar gingen mijn ogen meteen naartoe en dat kon David Teniers zijn met zijn vrouw. Dat was dus ook mijn interpretatie van dit schilderij. 12647525_1651984305064103_7974824659087510192_n (1) 12647184_1651984558397411_810314136963642059_n Schets #23: Wie de vrouw in dit schilderij is is nog niet bekend. Vroeger dachten mensen dat het Gerard Dou’s vrouw was. Maar Dou was nooit getrouwd. Op de manier hoe het schilderij is geschilderd en wat die vrouw aan heeft lijkt het wel in de 17e eeuw geschilderd moeten zijn. Hij maakte zijn eigen pencelen. Omdat hij zo veel van de details hield hadden de mensen die nageschilderd werden niet zo lang zin om daar te blijven zitten. De ketting die ze om haar nek heeft was niet door de Dou geschilderd. Iemand anders heeft het geschilderd, wie? Dat weten ze niet. Mijn interpretatie van het schilderij was dat niemand wist wie die vrouw was dus had ze een masker aan, en je kan ook goed de ketting zien. Daar ging mijn aandacht meteen naartoe 10405336_1651984298397437_610560208792721149_n 12654501_1651984518397415_1140980646799724920_n Schets #24: Philips Wouwerman is bekend voor zijn landschappen en vechtscenes. Waarschijnlijk in dit schilderij zijn ze aan het klaarmaken voor de oorlog. Maar rechts onder zie je een kind van ongeveer 4 jaar. Wat doet die daar? De soldaten die mee moeten doen in de oorlog mochten hun familie mee nemen. Ze entertainden hunzelf door te roken of kaarten te spelen of te drinken. Schilders die de oorlog schilderde, schilderde nooit de oorlog zelf maar wat de soldaten deden in de tijd van de oorlog. Mijn interpretatie is dat ik zelf in die oorlog kom met een wapen van de moderne tijd maar dan met een beetje fantasie. 12651199_1651984301730770_1173343439744029321_n 944048_1651984521730748_2206077440970089509_n Schets #25: In het schilderij van Frans van Mieris zie je een vrouw afgebeeld. Het kan Anna Maria van Schuurman zijn, zij was ook een artiest in die tijd. In de 17e eeuw dacht men dat parels de eieren waren van de oesters. Ridders droegen deze kettingen soms wanneer ze naar de oorlog gingen. De meisjes die die kettingen dreigden dachten dat er magie in zat die de soldaten zouden beschermen. Mijn interpretatie is dat een meisje alleen maar parels aan heeft om geluk te hebben. 12642619_1651984335064100_434191582049954614_n 12661867_1651984515064082_2096383977054877526_n Schets #26: Zoals je kan zien weet je niet zeker wie de bruid is in het schilderij van Jan Steen. Ik heb goed naar het schilderij gekeken en helemaal rechts zie je een vrouw in het wit. Dat kan de bruid geweest zijn. Maar waarom is ze niet in het midden afgebeeld? Of is de vrouw die in het midden zit en die gevraagd wordt om mee gedanst te worden de bruid? Jan Steen laat wel zien dat mensen die vroeger geen geld hadden, leukere bruiloften gaven dan mensen die van adel waren. Dus mijn interpretatie is dat de mensen van adel wel leuk kunnen zijn dus ik heb een vrouw getekend die leuk aan het dansen is. 12670186_1651984338397433_9023483607364473549_n 12651098_1651984485064085_8660611514035918273_n Schets #27: Meindert Hobbema leerde het vak door Jacob van Ruisdaal. Hobbema’s landschappen leken heel erg op die van Jacob maar die van Hobbema waren vrolijker en lichter. Wat heel opvallend is, is dat de bomen van achter belicht zijn, wat de schilderij extra diepte geeft en dat je blik meteen naar het huisje gaat. Licht en schaduw wisselen elkaar af waardoor het boerderijtje meer aandacht krijgt. Hij gebruikte altijd dezelfde motieven zoals bomen, watermolens en boerderijen. Maar toch elke keer kwam hij met een mooi schilderij. Mijn interpretatie is van een boer of gewone jongen die onder een boom zit en naar het boerderijtje zit te kijken onder een boom. 12654108_1651984341730766_7833657299412620601_n 12654195_1651984478397419_5272093473533446538_n Schets #28: In 1609 trouwde Peter Rubens met zijn eerste vrouw Isabella Brant. Meteen na zijn bruiloft schilderde hij hemzelf samen met zijn vrouw onder een Kamperfoelie prieel. Hij wilde laten zien hoe blij en hoeveel liefde er was en hun metaforische “situatie”. Hij, was toen de grand seigneur, zat met zijn been gekruist op een bankje, terwijl hij de hand van zijn vrouw vast pakt, die iets lager dan hem zit. Mijn interpretatie is dat de vrouw ook gewoon de baas kan zijn en niet omdat hij de grand seigneur was dat hij de baas was van haar. 12654412_1651984378397429_2042975119227445845_n 12654135_1651984481730752_7092825758581192145_n Schets #29: Jacob Maris heeft deze molen vaker geschilderd. Deze molen is in Den Haag en Maris was van Hagenaar. Jammer dat zelfs een goeie schilder zoals Maris de tuigage van de molen niet correct heeft laten zien. Ze zijn niet gespiegeld. Het ging hem ook niet om het realistisch te maken maar hoe de sfeer was. Hij gebruikte ook verschillende schilder technieken. De lucht maakte hij met nat verf en de molen bijvoorbeeld met droog verf. Mijn interpretatie om de molen juist niet realistisch na te tekenen. 12669705_1651984381730762_7178909885063414589_n 12647220_1651984441730756_8001009336549748722_n Schets #30: In het schilderij van Pieter Verbeeck zie je meteen het witte paard. Waarschijnlijk is de ruiter opzoek gegaan naar eten of drinken en heeft hij het zadel van het paard er af gehaald. Wat je rechts onder in het schilderij ziet. Maar het kan ook zijn dat ze het paard naar de stal hebben gebracht en dat hij daar moet blijven staan om schoongemaakt te worden. Maar het ziet er ook uit alsof ze in de kerker zijn. Wordt hij geslacht? Ik heb research gedaan maar kon alleen het schilderij vinden van het: Weerbarstige Schimmel. Misschien is deze schilderij het gevolg van dat schilderij. Dat ze de schimmel vast hebben gezet in de kerker om een lesje te leren. Mijn interpretatie was dat het paard ook ziek kon zijn en hebben ze hem afgemaakt. 12592471_1651984375064096_1511868878387336972_n12670263_1651984425064091_4607571066147324704_n Dit was het weer voor part 3! Aisha